Zdalne wyzwalanie lampy błyskowej w trybie TTL


Aparaty, które mają możliwość zdalnego wyzwolenia flesza w trybie TTL, z miejsca pozwalają na większą elastyczność. Jeżeli Twój aparat i lampa to umożliwiają, naprawdę warto poświęcić czas i starania, aby rozgryźć jak z tego korzystać.

Popatrz na stronę Dave'a Blacka, aby zobaczyć, jakie są możliwości zdalnego korzystania z lampy w trybie TTL. Jest on mistrzem w tej dziedzinie.

Ja korzystam z tych udogodnień w o wiele prostszy sposób podczas ślubów, aby fotografować szybko, lecz nadal mieć możliwość przekroczenia granic pojedynczej lampy błyskowej.

Fotografia ślubna

Zdjęcie zdjęciu nierówne. Kraków miasto królów polskich i fotografii. Fotografia ślubna, a także okolicznościowa aparat panna młoda, wesele noc poślubna i fotografia ślubna. Welon ujęcia artystyczne i kadry zamknięte w ramach, zdjęciom fotograficznych. Fotograf ślubny oferuje uwiecznienie pleneru, ślubu, komunii oraz wesela i chrztu, a także imprez firmowych. W postaci cyfrowej oraz zdjęcia ślubne odbitek na wysokiej klasy papierze fotograficznym. Jeszcze kilka słów zdjęciowych, z lampą czy bez?

Tutaj najpierw wykonałem zdjęcie testowe z odbiciem flesza po prawej przede mną. Wyglądało to płasko i nie byłem zadowolony z wyglądu przepalonej ściany odbitej w lustrze.

Zawsze mam przy sobie dwa aparaty - każdy z zamontowaną lampą błyskową. A każda z lamp może pracować w trybie "Master" lub "Slave".

W tym przypadku ustawiłem asystenta w kącie, z dala od panny młodej i mnie, a jego zadaniem było skierowanie lampy (która cały czas była przymocowana do aparatu) na ścianę i sufit po lewej i przed panną młodą.

Wyłączyłem błysk mojej lampy błyskowej, ale umożliwiłem jej zdalne odpalenie drugiej lampy, którą trzymał asystent.

Dokładne parametry:
Canon 1Dmk2N z lampą 580EX
Canon 24-70mm f2.8 L
1/100 s @ f5 @ ISO 500
tryb manualny, pomiar matrycowy
flesz w trybie TTL: +0,3 EV








Ważną rzeczą do zapamiętania tutaj jest, że założenie dyfuzora na lampę spowodowałoby wyemitowanie zbyt dużej ilości światła na wprost, dając wyraźnie sztuczny wygląd. Sposób, z jakiego skorzystałem daje naturalnie wyglądające światło - jakby to było miękkie światło z dużego okna.

Na tym zdjęciu jest bardzo mało światła zastanego - praktycznie jest to wyłącznie flesz. Właściwie pojedyncza lampa błyskowa jako źródło światła, ale ogromnie poprawiłem rezultat robiąc dwie rzeczy:
- odbiłem światło flesza od ściany i sufitu, tym samym zmiękczając je i
- odsunąłem źródło światła od aparatu, tym samym tworząc bardziej kierunkowe światło





I dalej o błyskach wypełniających i używaniu lampy na zewnątrz