Odbity flesz


Pojedyncza lampa błyskowa produkuje ostre cienie, ponieważ jest to źródło światła małego rozmiaru. Jedynym sposobem na zmiękczenie światła jest powiększenie jego źródła. Najefektywniejszym sposobem na zrobienie tego z lampą błyskową zamontowaną na aparacie jest odbicie jej światła.

Jeżeli odbijesz flesza od ściany obok siebie lub za sobą, źródło światła w stosunku do obiektu jest znacznie większe niż jeśli błyskałbyś na wprost. Różnica jest ogromna.

Odbijając światło od sufitu także je zmiękczysz - jeśli użyjesz odpowiedniego kąta. W tym miejscu chciałbym ponownie coś podkreślić - błyskanie z założonym dyfuzorem pod kątem 60 stopni (lub 45 stopni), nie powinno być domyślnym sposobem używania flesza. Aby uzyskać najlepsze rezultaty, trzeba używać lampy błyskowej z głową.

Pamiętaj, kąt padania = kąt odbicia. Musisz wiedzieć, jak blisko obiektu jesteś, jak wysoko jest sufit i pod jakim kątem ustawiony jest palnik lampy. Miej w pamięci, że zamierzonym rezultatem jest brak zauważalnych cieni od flesza.

Spójrzmy na kilka przykładów.

Fotografia ślubna i okolicznościowa

Fotografia ślubna i okolicznościowa, na terenie województwa małopolskiego zdjęcia ślubne śląskiego i świętokrzyskiego, fotograf ślubny
To zdjęcie wykonałem przy przysłonie f2.8 i świetle lampy odbitym ponad lewym barkiem od ściany i sufitu za mną.

Dokładne parametry:
Canon 1Dmk2
Canon 70-200mm f2.8 IS
1/100 s @ f2.8 @ ISO 640
tryb manualny, pomiar matrycowy
flesz w trybie TTL: +0.7 EV

Ustawienia aparatu były podyktowane światłem zastanym. Chciałem zarejestrować wystarczająco dużo światła wpadającego przez okno, natomiast lampka nocna, która prześwituje przez welon panny młodej musiała być jasna, ale nie mogła wypalić wszelkich szczegółów welonu.

Jeśli lampka nocna byłaby znacznie jaśniejsza, ustawiłbym krótszy czas migawki i po prostu zapomniał o świetle okiennym, a polegałbym na odbitym fleszu, aby ładnie oświetlić jej twarz.








Jeśli odbijam światło lampy błyskowej poprzez przekręcenie i odchylenie palnika, odbijam je pod kątem - z dala od fotografowanego obiektu. Wówczas powracające światło wydaje się bardziej kierunkowe. Występują obszary światła i cienia. Odbite światło nie musi wyglądać płasko. Pamiętając o podstawach fizyki (kąt padania = kąt odbicia) zazwyczaj łatwo jest wymyślić, od czego odbić światło, aby wzmocnić światło zastane lub jak sprawić, aby odbite światło było miękkie, ale kierunkowe.

Zdjęcia ślubne

Fotograf ślubny, który wesele profesjonalnie wykonana kadry i zdjęcia ślubne na terenie Kraków, może liczyć albo i nie na klientów swoich usług, jakimi są fotografia ślubna i okolicznościowa. W ten sposób kadry zatrzymane ujęcie podczas ślubu, wesela, komunii, pleneru, chrztu lub imprezy firmowej będą w pamięci fotografii zadowolonych klientów ślubnych, którzy znajomym swoim polecą zdjęcia ślubne. A na koniec jeszcze coś o fotografiach okolicznościowych.
Flesz skierowany w górę, odbity od sufitu kościoła z lekko wysuniętym odbłyśnikiem.
ŻADNEGO bezpośredniego błysku.

Dokładne parametry:
Canon 1Dmk2
Canon 70-200mm f2.8 IS
1/100 s @ f2.8 @ ISO 800
tryb manualny, pomiar matrycowy
flesz w trybie TTL: 0 EV

Pomimo, że sufit był wysoko, ustawiłem odpowiednio wysokie ISO, aby światło lampy błyskowej zostało zarejestrowane i pomogło podnieść poziom światła. Ważne jest również, że ustawiłem ekspozycję na światło zastane - i jedynie musnąłem fleszem.







Głównie korzystam z trybu TTL (D-TTL lub i-TTL lub e-TTL), gdy używam lampy błyskowej zamontowanej na aparacie. W przypadku fleszy poza "sankami" zwykle łatwiej jest panować nad nimi w trybie manualnym. (Więcej o tym w dalszym ciągu).

Ponieważ błyskam w TTLu, nie zawsze korzystam z pełnej mocy, jaką dysponuje lampa chyba, że używam ją na granicy jej możliwości. Jeżeli flesz jest Twoim jedynym źródłem światła, ważne jest, aby pozostawać w zakresie jej możliwości, z właściwie ustawionym ISO i przysłoną.

Odbicie światła flesza także odpowiednio zmniejsza jego moc - ale Twoja lampa automatycznie zrównoważy braki, jeśli używasz trybu TTL lub Auto. Oczywiście, jeżeli pozostajesz w zasięgu mocy lampy.

Kierunek, w którym odbijam światło zależy od tego:
- gdzie jest najbliższa lub najodpowiedniejsza ściana lub
- z jakiego kierunku chcę, aby padł błysk wypełniający

Fotograf ślubny

Fotografia ślubna Kraków nie jest łatwa, podobnie jak każda dziedzina fotografii. Toteż fotograf ślubny nadaje zdjęciom wygląd kadrów, ujęć i fotografii musi odcisnąć na zdjęciu swoje piętno. Wówczas każde ujęcie, które wykona fotograf ślubny zapychacz słowny powinno nieść ze sobą jakieś przesłanie, najlepiej z dziedziny ślubnej. Co chce pokazać na fotografii powinien zastanowić się i w kadrze ulotną chwilę zatrzymać. Tu cos o weselu i pannie młodej w ten sposób zdjęcia ślubne, (nie mylić z fotografią ślubną) które wykona profesjonalny fotograf ślubny. I w ten sposób będą cieszyć oko zdjęć młodej pary przez długie lata.
Na tym zdjęciu chciałem rozjaśnić zacienioną stronę, więc oczywiście musiałem odbić trochę światła z tej strony.

Nie było w pobliżu żadnej ściany, ale odbiłem flesza z odpowiedniej strony za sobą od pokoju i wystarczająco dużo światła powróciło, by zmniejszyć kontrast.

Dokładne parametry:
Nikon D100
Nikkor 85mm f1.4
1/125 s @ f1.4 @ ISO 200
tryb manualny, pomiar matrycowy
flesz w trybie TTL: 0 EV

W tym przypadku chciałem uzyskać małą głębię ostrości, którą oferuje przysłona 1.4 i ustawiłem niższe ISO, żeby zredukować światło zastane przy takiej przysłonie. Lampa błyskowa pracowała w trybie TTL i dostarczyła wystarczającą ilość światła, żeby rozświetlić cienie.







Fotografia ślubna

Zdjęcie zdjęciu nierówne. Kraków miasto królów polskich i fotografii. Fotografia ślubna, a także okolicznościowa aparat panna młoda, wesele noc poślubna i fotografia ślubna. Welon ujęcia artystyczne i kadry zamknięte w ramach, zdjęciom fotograficznych. Fotograf ślubny oferuje uwiecznienie pleneru, ślubu, komunii oraz wesela i chrztu, a także imprez firmowych. W postaci cyfrowej oraz zdjęcia ślubne odbitek na wysokiej klasy papierze fotograficznym. Jeszcze kilka słów zdjęciowych, z lampą czy bez?


Czasem podczas wieczornych zdjęć w plenerze, odbijam światło lampy błyskowej od parasolki, którą trzyma mój asystent. Przemieszcza się on wówczas ze mną w tandemie. Tak, do tego stopnia nie znoszę bezpośredniego światła.

Dokładne parametry: Nikon D100, Nikkor 17-35mm f2.8
1/6 s @ f4.5 @ ISO 400, tryb manualny, pomiar matrycowy, flesz w trybie TTL: 0 EV

Była jeszcze druga lampa błyskowa, ustawiona po lewej za parą młodą, którą to lampę odpaliłem za pomocą nadajnika radiowego założonego na aparat. Więc nie jest to do końca zdjęcie wykonane za pomocą lampy zamontowanej na aparacie - pomogłem sobie lampą doświetlającą tło. Zdjęcie zrobiłem aparatem (Nikon D100), który nie obsługuje zdalnego TTL - ale pomimo tego, zdalne TTL na nic by się zdało, ponieważ w tym trybie nadajnik i odbiornik muszą się "widzieć".


Na tym zdjęciu ponownie odbiłem światło lampy błyskowej ponad lewym ramieniem, od ściany i sufitu za mną. Odbijając je w ten sposób, starałem się imitować miękkie światło z dużego okna.

Odbicie prosto w górę od sufitu z miejsca, w którym stałem, nie dałoby tak miękkiego i równomiernego światła.

Dokładne parametry:
Canon 1Dmk2
Canon 24-70mm f2.8
1/125 s @ f2.8 @ ISO 400
tryb manualny, pomiar matrycowy
flesz w trybie TTL: +1 EV






Zdalne wyzwalanie lampy w trybie TTL do uzyskania miękkiego światła